فواید و خواص سماق برای سلامتی

فواید و خواص سماق برای سلامتی

فواید و خواص سماق برای سلامتی

سماق ادویه ای است که در غذاهای مدیترانه ای و خاورمیانه استفاده می شود. به دلیل طعم خاص و خواص دارویی آن متمایز است.

فواید و خواص سماق برای سلامتی

سماق با نام علمی Rhuscoriaria گونه ای درختچه ای است که از خانواده گیاهی Anacardiaceae است. تخمین زده می شود که حدود 200 گونه وجود دارد، اما بیشترین استفاده سماق سوریه است که به دلیل خواص آشپزی و دارویی آن شناخته شده است.

به طور خاص، اغلب به عنوان یک ادویه معطر در غذاهای مدیترانه ای یا خاورمیانه، در غذاهایی مانند سالاد، هوموس و کباب استفاده می شود. علاوه بر این، به دلیل داشتن ویتامین ها، مواد معدنی، کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی های سالم، به دلیل خواص تغذیه ای آن نیز ارزشمند است. آیا علاقه مند به دانستن بیشتر در مورد کاربردها و فواید آن هستید؟

همچنین می توانید بخوانید: فواید آنتی اکسیدان ها برای سلامتی بدن که شما را شگفت زده می کند

فواید و خواص سماق

مروری در مجله دانشگاهی Heliyon نشان می دهد که سماق یک درختچه گلدار است که معمولاً در آب و هوای نیمه گرمسیری و معتدل در سراسر جهان رشد می کند. به عبارت دقیق تر، در مناطق مختلف مدیترانه، آسیا و آفریقا رایج است.

این گیاه دارای ساقه های کمی کرک دار و منشعب است که بر روی آن برگ های بیضی شکل و دندانه دار رشد می کنند، با رنگ سبز شدید در بالا و سبز روشن در پشت. به نوبه خود، گل های شلوغ و میوه های کوچک قرمز روشن که فاقد پالپ هستند رشد می کند.

از دومی، ادویه پودری درست می شود که هم در آشپزی و هم در تهیه داروها استفاده می شود. بر اساس شواهد ، منبعی از مواد مغذی زیر است:

کربوهیدرات (تا 71٪)
چربی ها (تا 19٪)
پروتئین (تا 5٪)
فوتبال
فلز روی
منیزیم
پتاسیم
ویتامین A
ویتامین C
پودر سماق
ادویه حاصل از این گیاه را می توان در بازارهای خاورمیانه و فروشگاه های تخصصی خریداری کرد.

خواص دارویی سماق

خواص دارویی سماق
خواص دارویی سماق

در حال حاضر، خواص دارویی سماق به اندازه کافی در انسان بررسی نشده است . با وجود این، مطالعات موجود فواید خاصی را برای سلامتی نشان می دهد.

در هر صورت، در مورد درمان بیماری ها نباید یک درمان انتخاب اول باشد. بیایید کاربردهای اصلی آن را ببینیم.

پیشگیری از استرس اکسیداتیو

سماق به دلیل غلظت بالای ترکیبات آنتی اکسیدانی به یک مکمل ایده آل برای مبارزه با اثرات منفی رادیکال های آزاد تبدیل شده است. طبق مقاله ای در مجله آنتی اکسیدان ها، حدود 200 ماده شیمیایی گیاهی با اثرات مفید برای سلامتی از این گیاه جدا شده است.

از این میان، موادی مانند فلاونوئیدها، آنتوسیانین ها، ترپنوئیدها و مشتقات کومارین به دلیل پتانسیل آنها برای مبارزه با استرس اکسیداتیو و محافظت از سلول های بدن برجسته هستند. این نه تنها خطر پیری زودرس را کاهش می دهد ، بلکه خطر ابتلا به بیماری های مزمن را نیز کاهش می دهد.

سماق برای کنترل سطوح بالای گلوکز

تا به امروز، محققان توضیح نداده اند که سماق چگونه می تواند به کاهش سطح بالای گلوکز خون کمک کند . طبق فرضیه ها به دلیل غلظت بالای آنتی اکسیدان آن است. در هر صورت، مطالعات فواید این دارو را برای بیماران دیابتی نشان می دهد.

در تحقیقی که در مجله تحقیقات دارویی ایران به اشتراک گذاشته شده است، بیمارانی که 3 گرم سماق مصرف کرده بودند، به کاهش سطح بالای قند خون و افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی دست یافتند.

به نوبه خود، مطالعه ای در مجله تحقیقات علوم پزشکی به یافته های مشابهی دست یافت، اما افزود که عصاره پودری این گیاه حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد. در حال حاضر، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

سماق برای کاهش کلسترول بالا

ادبیات عامیانه طیف گسترده ای از فواید قلبی عروقی سماق را توصیف می کند. از این میان، کاهش کلسترول بالا یکی از تحقیقاتی بوده است.

در همین راستا، یک مطالعه در سال 2011 گزارش داد که عصاره میوه سماق دارای خواص کاهش دهنده چربی است که به کاهش سطوح بالای تری گلیسیرید و کلسترول کمک می کند. به همین دلیل، به آن پتانسیل محافظت از قلب و کبد نیز نسبت داده می شود.

سماق برای تسکین درد عضلانی

مواد معدنی و آنتی اکسیدان های موجود در سماق برای ورزشکاران بسیار مفید است. به نظر می رسد جذب آن به طور قابل توجهی درد عضلانی ناشی از ورزش را کاهش می دهد.

این توسط نتیجه یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده به اشتراک گذاشته شده در Physiology International گزارش شد که در آن این اثرات به افزایش آنتی اکسیدان های در گردش نسبت داده می شود.

سایر فواید و خواص سماق

سایر فواید و خواص سماق
سایر فواید و خواص سماق

ترکیبات زیست فعال میوه سماق دارای فعالیت ضد میکروبی است که به پیشگیری از عفونت کمک می کند. در واقع از این ادویه برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی استفاده می شود.
به دلیل دارا بودن تانن، قابض خوبی محسوب می شود . بنابراین به عنوان کمکی در برابر زخم معده و جلوگیری از خونریزی های خارجی جزئی استفاده می شود.
اسید گالیک و سایر آنتی اکسیدان های موجود در میوه سماق دارای اثرات محافظت کننده عصبی هستند . اینها عملکرد رادیکال های آزاد در مغز را خنثی می کنند و خطر ابتلا به بیماری های عصبی را کاهش می دهند.

خطرات و موارد منع مصرف سماق

تا به امروز، هیچ گزارشی از عوارض جانبی مصرف سماق در بزرگسالان سالم گزارش نشده است. تا زمانی که استفاده از آن متوسط ​​باشد، بی خطر محسوب می شود. با وجود این، مصرف آن برای افرادی که سابقه حساسیت به انبه یا بادام هندی دارند توصیه نمی شود.

همچنین در موارد زیر منع مصرف دارد:

فرزندان
زنان در وضعیت بارداری و شیردهی
بیمارانی که داروهای دیابت مصرف می کنند.
از آنجایی که شواهد کافی در مورد ایمنی آن وجود ندارد، بهتر است قبل از مصرف این نوع داروی گیاهی با پزشک مشورت کنید، به خصوص اگر بیماری تشخیص داده شده از قبل وجود داشته باشد یا در حال مصرف دارو هستید.

توصیه های مصرف سماق 

سماق به عنوان یک ادویه، رنگ، طعم و عطر را به طیف گسترده ای از غذاها اضافه می کند. معمولاً در آماده سازی با گوشت، غلات، سبزیجات، سس ها و محصولات پخته شده استفاده می شود. همچنین قهرمان لیموناد سماق است که در آن طعم تلخ و شیرینی را ارائه می دهد.

با این حال، می توان آن را به عنوان یک مکمل غذایی نیز گنجاند، زیرا در کپسول، چای و تنتور موجود است. در این موارد، بررسی برچسب و پیروی از توصیه‌ها بدون تجاوز از دوز پیشنهادی راحت است.

در مورد سماق چه چیزهایی را به خاطر بسپاریم؟

سماق درختچه ای است که به خاطر خوشه های میوه های قرمز رنگ خود متمایز است. از این پودرها و عصاره ها برای پخت و پز و طب طبیعی به دست می آید. مشخصه آن غلظت فراوان آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است که برای سلامتی مفید است.

به طور خاص، به نظر می رسد که به پیشگیری از دیابت، کاهش کلسترول و مقابله با اثرات منفی رادیکال های آزاد کمک می کند. با وجود این، شواهد کافی نیست و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. بنابراین، اگر قصد دارید از آن برای اهداف دارویی استفاده کنید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *