غذای دریایی چیست و چقدر برای سلامتی مقوی است ؟

غذای دریایی چیست و چقدر برای سلامتی مقوی است ؟

غذای دریایی چیست و چقدر برای سلامتی مقوی است ؟
صدف ماهی به دلیل طعم دلپذیر ، حیوانات دریایی معروف در غذاشناسی است. آنها اسیدهای چرب امگا 3 و مواد معدنی مانند روی را فراهم می کنند که برای سلامتی مفید هستند.

غذای دریایی چیست و چقدر برای سلامتی مقوی است ؟

هیچ چیزی درستتر از برچسب غذاهای “خوراکی های دریا” برای توصیف غذاهای دریایی نیست. لذت بردن از آنها در کنار میز بسیار لذتبخش است و آنها به دلیل خواص غذایی از سایر گوشت ها متمایز می شوند. اما غذاهای دریایی چیست؟ طبق اطلاعات INCAP و PAHO ، آنها گروهی از حیوانات دریایی هستند که بر خلاف ماهی ، اسکلت ندارند .

در صورت جلسه آکادمی ملی علوم ، گزارش شده است که بیش از 40،000 سال ، غذاهای دریایی بخشی از رژیم غذایی انسان بوده است. در مورد غذاهای دریایی ، تنوع زیادی وجود دارد. برخی پوسته های بسیار سخت دارند ، برخی دیگر پوسته ای ساده و حتی خوشه های متحرک دارند.

اما در آشپزخانه محبوب ترین نرم تنان و سخت پوستان است. در غذا سازی می توان از آنها به عنوان مکمل ، تهیه پاستاهای خوشمزه ، خامه ، املت یا به عنوان ستاره ظرف ، بخارپز کردن و خورشت استفاده کرد. آیا کنجکاو هستید که بیشتر در مورد این غذاهای لذیذ دریا بدانید؟

همچنین می توانید بخوانید: تاکو میگو را با این چند دستور العمل ساده و راحت آماده کنید

انواع صدف

انواع صدف
انواع صدف

هیچ صدفی داخل استخوان ندارد . اما در خارج ویژگی هایی وجود دارد که آنها را متمایز می کند و به همراه آن ، روش حفاظت و آماده سازی آنها است. برخی در داخل پوسته های بسیار سخت زندگی می کنند ، دیگران با پوسته از خود محافظت می کنند و برخی از طریق بدن نوک تیز از خود دفاع می کنند.

سخت پوستان
طبق “راهنمای ماهیان اصلی ، نرم تنان و سخت پوستان مادرید” ، سخت پوستان گروهی از بندپایان هستند ، 

آنها دارای جسمی هستند که به سه قسمت سر ، سینه و شکم تقسیم شده اند. آنها توسط پوسته سخت و تعداد زیادی زائده یا پایه متصل شده محافظت می شوند (دو تای اول معمولاً پنس هستند).

در این گروه میگو پیدا می کنیم. 

میگو سخت پوستان است که هنگام خرید باید از نظر طراوت ارزیابی شود.
نرم تنان
نرم تنان بعد از بندپایان دومین گروه بی مهرگان محسوب می شوند. آنها در دریا زندگی می کنند و بدن نرمی دارند. آنها به موارد زیر طبقه بندی می شوند:

 آنهایی که دارای 2 پوسته هستند مانند صدف

غذاهای دریایی چقدر مغذی هستند؟

غذاهای دریایی چقدر مغذی هستند؟
غذاهای دریایی چقدر مغذی هستند؟

غذاهای دریایی یکی از مقوی ترین و سالم ترین غذاها هستند . خواص آن شبیه خواص ماهی است ، دارای مقدار زیادی پروتئین بدون چربی ، ویتامین ها و مواد معدنی است که در زیر توضیح خواهیم داد.

پروتئین
طبق جدول ترکیب مواد غذایی INCAP ، مقدار کل پروتئین در صدف دریایی بین 15 تا 20 درصد است . علاوه بر این ، پروتئین آنها لاغر است و از قسمت زیادی از اسیدهای آمینه ضروری ، مشابه پروتئین های موجود در گوشت ، مرغ و شیر تشکیل شده است.

طبق گفته گروهی از پزشکان دانشگاه گوایاکویل ، اسیدهای آمینه ضروری آنهایی هستند که بدن نمی تواند آنها را تولید کند و برای انجام عملکردهای سلولی ضروری هستند. سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل ( FAO ) تأیید می کند که پروتئین صدف مانند ماهی به راحتی قابل هضم است و مکمل غلات و حبوبات است.

چربی ها
مقدار چربی موجود در صدف ماهیان کم است و مقادیری بین 1 تا 7 درصد متفاوت است . به عنوان مثال ، ​​میگو به 1٪ نمی رسد ، در حالی که صدف  به 2٪ می رسد. 

علیرغم محتوای درشت مغذی کم ، کیفیت اسیدهای چرب آن از نظر سلامتی شناخته شده است ، همانطور که توسط FAO نشان داده شده است . چربی صدف متعلق به سری امگا 3 است ، مانند دوکوزاهگزانوئیک (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک (EPA) که از سلامت قلب محافظت می کنند.

با این حال ، باید مراقب میزان کلسترول ، به ویژه در میگو  باشید. در حالت دوم ، مقادیر به ترتیب بین 200 و 260 میلی گرم است.

ویتامین ها
غذاهای دریایی منبع خوبی از ویتامین های B، به گونه ای است به عنوان ویتامین. مخصوصاً صدف ، با 1.2 میلی گرم در هر 100 گرم گوشت. B2 و B12 به مقدار قابل توجهی هستند. ویتامین A و D به میزان چربی بستگی خواهد داشت.

مواد معدنی
غذاهای دریایی به دلیل محتوای فسفر ، ید ، سدیم ، آهن و روی خودنمایی می کنند . نرم تنان ، مانند صدف ها ، دارای مقدار آهن زیادی هستند که مقدار آن 13 میلی گرم است ، بیشتر از گوشت قرمز و بسیاری از حبوبات. صدف ، میگو و صدف بین 4 تا 7 میلی گرم درصد آهن تأمین می کنند.

مقادیر روی در صدف سخت ، به ویژه صدف ، که حاوی 16 میلی گرم درصد است ، زیاد است . در حالی که در بقیه مقادیر بین 2 تا 4 میلی گرم در نوسان است. محتوای فسفر بین 150 تا 250 میلی گرم است. علاوه بر این ، آنها غذاهای طبیعی غنی از ید و سدیم هستند.

فواید مصرف غذاهای دریایی
خوردن غذاهای دریایی فواید زیادی دارد. آنها عملکرد مغز ، قلب و سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشند . از طرف دیگر ، آنها می توانند باعث کاهش وزن شوند.

1. عملکردهای مغز
مقاله منتشر شده توسط فائو نشان می دهد که چربی موجود در صدف ماهی و ماهی برای رشد طبیعی مغز کودکان قبل از تولد و به عنوان نوزادان حیاتی است . مصرف اسیدهای چرب اشباع نشده چندگانه آن را تضمین می کند.

2. سلامت قلب
غذاهای دریایی از دو طریق می توانند از سلامت قلب شما محافظت کنند: توسط امگا 3 و ویتامین B12 . اسیدهای چرب EPA و DHA محافظ قلب هستند و از بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کنند ، همچنین توسط پینیرو و سایر محققان مستند شده است .

مصرف کم ویتامین B12 با مقادیر بالای هموسیستئین در خون و خطر بیماری های قلبی عروقی مرتبط است ، همانطور که در یک متاآنالیز منتشر شده در ژورنال JAMA نشان داده شده است . خوردن غذاهای غنی از B12 می تواند این خطر را کاهش دهد.

3- به کاهش وزن کمک می کنند
یک مطالعه در مجله ALAN نتیجه گرفت که اسیدهای چرب امگا 3 در کنترل چاقی در زنان قبل از یائسگی همراه هستند . این اسیدهای چرب در صدف پوسته غالب هستند. به علاوه ، پروتئین بدون چربی آن بدون افزایش میزان کالری دریافتی ، سیری ایجاد می کند.

4- سیستم ایمنی بدن را تعدیل کنید

در یک مطالعه اولیه آمده است که روی باعث ایجاد ایمنی سلولی در برابر عفونت های حاد تنفسی می شود . روزانه بین 10 تا 20 میلی گرم توصیه می شود. به عنوان مثال صدف برای هر 100 گرم غذا 16 میلی گرم تأمین می کند. 

صدف دارای محتوای روی مهمی است که به سیستم ایمنی کمک می کند.

موارد منع مصرف و خطرات صدف
INFOPESCA منتشر کرد که صدف ماهی می تواند حاوی برخی از آلاینده های شیمیایی مانند متیل جیوه و دیوکسین باشد که می تواند بر سلامتی تأثیر بگذارد. با این حال ، طبق FAO ، خطرات مرتبط با سرطان بسیار کمتر از فواید مصرف آن است.

قرار گرفتن مادران در معرض متیل جیوه و بار دیوکسین زیاد در دوران بارداری خطر ابتلا به اختلال در رشد مغز در کودکان را افزایش می دهد. به عنوان یک اقدام پیشگیرانه ، توصیه می شود مصرف صدف در این حالتهای فیزیولوژیکی را به حالت تعلیق درآورید.

از طرف دیگر ، برای جلوگیری از مسمومیت غذایی توصیه می شود صدف های پوستی را به درستی بپزید و از خوردن آنها به صورت خام خودداری کنید. طبق کلینیک مایو ، آنها همچنین می توانند باعث آلرژی شوند ، از علائم خفیف تا شدید ، بنابراین باید اقدامات احتیاطی خاصی را انجام دهید .

در نتیجه ، صدف ماهی یکی از میوه های دریا است که بیشترین تعادل را در رژیم غذایی ایجاد می کند. مواد مغذی و فواید آن مکمل غذای مطبوع نفیس آماده سازی آن است. بنابراین فراموش نکنید که میگو ، خرچنگ دریایی ، صدف ، صدف یا غذاهای دریایی مورد نظر خود را به برنامه غذایی سالم خود اضافه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *