علت گلو درد مداوم

علل گلو درد مداوم

علت گلو درد مداوم

گلودرد مداوم می تواند بسیار آزاردهنده باشد. اگرچه گاهی اوقات با درمان های خانگی می توان آن را تسکین داد، اما در برخی مواقع مراجعه به پزشک ضروری است. در ادامه بخوانید و بدانید که علل رایج آن چیست.

علت گلو درد مداوم

گلودرد مداوم، همراه با گرفتگی صدا و احساس سوزش هنگام بلع، می تواند بسیار ناراحت کننده و آزاردهنده باشد. هنگام غذا خوردن، صحبت کردن و حتی آواز خواندن (حتی اگر فقط خواننده های آماتور زیر دوش باشیم) از ما جلوگیری می کند یا بر ما تأثیر می گذارد.

در این موارد مصرف مایعات فراوان از جمله سوپ، چای یا عرقیات ، غرغره کردن (مثلاً با آب نمک) توصیه می شود.

از سوی دیگر، دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند گلودرد مداوم ایجاد کند. از جمله: التهاب لوزه، مونونوکلئوز، آلرژی، کرونا ، آنفولانزا و سرماخوردگی، سیگار کشیدن و موارد دیگر که در ادامه خواهیم دید.

علل گلو درد مداوم

علت گلو درد مداوم
علت گلو درد مداوم

دلایل زیادی برای گلودرد مداوم وجود دارد.
همانطور که گفته شد، شرایط متعددی وجود دارد که می تواند باعث تداوم گلودرد شود. در میان همه احتمالات، مواردی که در زیر به آنها خواهیم پرداخت، برجسته هستند.

همچنین می توانید بخوانید: کنترل استرس و اضطراب با شش عادت روزانه 

1- سرماخوردگی ، کرونا و آنفولانزا

اگرچه تفاوت هایی بین سرماخوردگی ، کرونا و آنفولانزا وجود دارد ، اما آنها چندین ویژگی مشترک نیز دارند : آنها بیماری های عفونی هستند که توسط ویروس ها ایجاد می شوند. به همین ترتیب، آنها به روشی مشابه پخش می شوند و با علائم تنفسی ظاهر می شوند. اتفاقاً در هر دو حالت نه تنها گلودرد مداوم وجود دارد، بلکه این اغلب یکی از اولین علائم است.

2- Goteo postnasal

چکه پس از بینی، مخاط اضافی است که در سینوس های خود احساس می کنید و به سمت بینی و گلو می ریزد . بنابراین، ما احساس می کنیم که باید همیشه گلوی خود را قورت دهیم یا گلوی خود را صاف کنیم. اغلب حملات سرفه نیز رخ می دهد.

این می تواند به دلیل برخی بیماری ها مانند پولیپ بینی باشد، اما همچنین می تواند محصول واکنش به دمای پایین، هوای خشک، دود یا سایر عناصری باشد که تحریک کننده یا محرک آلرژی هستند.

حتی به تغییرات هورمونی و حتی انحراف در تیغه بینی مربوط می شود. هنگامی که قطره پس از بینی وجود دارد، مخاط اضافی که تخلیه می شود می تواند باعث تحریک و درد مداوم در گلو شود.

3- ورم لوزه

ورم لوزه
ورم لوزه

التهاب لوزه ها یکی دیگر از شایع ترین علل درد مداوم در گلو است. همراه با این علامت، علائم دیگری نیز ممکن است رخ دهد، مانند:

تورم در داخل و اطراف لوزه ها
مشکل در بلعیدن
هنگام انجام این کار، حتی با غذاهای نرم درد می کند
رونکورا
سردرد
تب
تورم غدد لنفاوی
وجود چرک
بوی بد دهان

4- آبسه لوزه ها

همانطور که از نام آن پیداست، آبسه پری لوزه وضعیتی در لوزه ها است که منشاء آن باکتریایی است. زمانی رخ می دهد که التهاب لوزه به درستی درمان نشود و عفونت گسترش یابد . علاوه بر این، پاکت های چرک تشکیل می شود. با گلودرد مداوم ارائه می شود. می تواند جدی شود.

5- مونونوکلئوز

مونونوکلئوز عفونی توسط ویروس اپشتین بار ایجاد می شود. علائم آن ممکن است شبیه علائم آنفولانزا یا لوزه باشد و عبارتند از: گلودرد مداوم، تب، تورم غدد و لوزه ها، سردرد. علاوه بر این، خستگی و ضعف عضلانی رخ می دهد.

6- آلودگی محیط زیست

در مکان‌هایی که آلودگی محیطی بالایی دارند، دود ناشی از احتراق اتومبیل‌ها، کارخانه‌ها یا سوزاندن زباله‌ها و همچنین ذرات گرد و غبار صنعت ساختمان وجود دارد.

همه این عوامل می توانند علائم مختلفی را ایجاد کنند که شامل سوزش چشم و بینی، گلودرد مداوم ، خشکی، سرفه و تنگی نفس و غیره می شود.

7- آلرژی

در آلرژی، بدن به مواد خاصی به نام آلرژن واکنش نشان می دهد . آنها می توانند عناصری مانند گرد و غبار، کپک و کنه باشند. همچنین برخی از غذاها، مواد شیمیایی و غیره.

از جمله علائمی که در واکنش های آلرژیک به دلیل استنشاق موادی ظاهر می شود عبارتند از: عطسه، آبریزش بینی، سرفه، سوزش چشم، التهاب، گلودرد مداوم.

8- سیگار کشیدن

سیگاری‌های فعال و غیرفعال، که در معرض دود سیگار قرار دارند و همچنین استنشاق می‌کنند، از بیماری‌های مختلفی رنج می‌برند که علائم آن شامل سرفه و گلودرد در خفیف‌ترین موارد است. در جدی ترین موارد، برونشیت، آمفیزم، COPD و سرطان ریه یا گلو رخ می دهد.

9- از طریق تنفس از دهان

تنفس از راه دهان چیزی است که می تواند باعث گلودرد مداوم و مکرر شود. این معمولا زمانی اتفاق می افتد که فرد می خوابد. احتمالاً به دلیل احتقان بینی یا آپنه خواب است. همچنین، زمانی که شما با شدت بالا ورزش می کنید، ممکن است اتفاق بیفتد، فقط کمی کمتر.

10- لارنژیت

استفاده بیش از حد و نامناسب از صدا، بدون آموزش مناسب، و اثر یک عنصر تحریک کننده یا عفونت می تواند باعث التهاب حنجره شود. همانطور که مشخص است، تارهای صوتی در حنجره قرار دارند. به همین دلیل است که یکی از بدنام ترین علائم آن گرفتگی صدا یا نارسایی صدا و همچنین درد مداوم در گلو ، احساس سوزش یا غلغلک دادن، خشکی و سرفه است.

11- رفلاکس مری

در بیماری رفلاکس معده به مری، که به نام GERD نیز شناخته می شود ، اسیدهای معده به مری برمی گردند. این می تواند احساس سوزش در قفسه سینه و گلو درد و همچنین طعم ترش یا تلخ در دهان ایجاد کند.

چگونه گلو درد مداوم را تسکین دهیم
گلودرد را با نوشیدن آب زیاد یا مصرف عسل تسکین دهید.
درمان گلودرد مداوم به علت آن بستگی دارد . به عنوان مثال، در لوزه ها با منشاء باکتریایی، آنتی بیوتیک ها تجویز می شود. در کاندیدیازیس دهان، ضد قارچ ها؛ و اگر به دلیل حساسیت باشد آنتی هیستامین.

گاهی اوقات در صورت وجود آبسه در لوزه ها ممکن است جراحی انجام شود . در موارد سرطان، نوع دیگری از درمان مانند رادیوتراپی یا شیمی درمانی مورد نیاز است.

کاهش علائم با داروهای خانگی امکان پذیر است، مانند:

نوشیدن مقدار زیادی آب
چای یا دم کرده و همچنین سوپ مصرف کنید
غرغره کردن با آب نمک.
یک قاشق غذاخوری عسل مصرف کنید
پارچه یا کمپرس گرم را دور گردن قرار دهید
به عنوان مکمل، می توانید شستشوی بینی را با محلول نمکی انجام دهید تا از ترشح آن جلوگیری کنید.
سیگار را ترک کنید یا از تماس با افراد سیگاری خودداری کنید.
اگر در منطقه ای زندگی می کنید که عناصر آلاینده (دود، ذرات) وجود دارد، هنگام بیرون رفتن از ماسک استفاده کنید.
اگر هوا سرد است لباس گرم بپوشید و روسری بپوشید.
به صدایت استراحت بده

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگرچه می توان برخی از موارد گلودرد مداوم را در خانه تسکین داد ، اما توصیه می شود در هر یک از شرایط زیر به پزشک مراجعه کنید:

اگر درد بیش از دو روز طول بکشد،
اگر درد افزایش یابد یا بسیار تیز باشد،
هنگامی که تب شدید (38 درجه سانتیگراد یا بیشتر) وجود دارد.
غدد متورم دارند،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *