سلامت دندان و عادت هایی که باعث آسیب به دندان شما می شود

سلامت دندان و عادت هایی که باعث آسیب به دندان شما می شود

سلامت دندان و عادت هایی که باعث آسیب به دندان شما می شود

آداب و رسوم وجود دارد که بر سلامت دندان تأثیر می گذارد. در این مقاله به شما می گوییم چه چیزی هستند تا از آنها دوری کنید و از لبخند خود مراقبت کنید. از دستش نده!

همچنین می توانید بخوانید: تقویت دندان های شما با 9 مواد غذایی سالم

سلامت دندان و عادت هایی که باعث آسیب به دندان شما می شود

داشتن دهان سالم برای فرد ضروری است تا بتواند تمام کارهایی را که با آن انجام می شود انجام دهد و از آن لذت ببرد. اما عاداتی وجود دارد که بر سلامت دندان تأثیر می گذارد و زندگی روزمره را تغییر می دهد.

سلامتی دهان و دندان را می توان در نظر گرفت که هیچ دردی از ناحیه صورت یا سرطان وجود ندارد ، همچنین عفونت ، زخم ، بیماری پریودنتال ، حفره ، از دست دادن دندان یا هر اختلالی که دهان را تحت تأثیر قرار دهد وجود ندارد.

خوب ، وجود هر یک از این تغییرات در توانایی جویدن ، گاز گرفتن ، غذا دادن ، صحبت کردن و لبخند زدن اختلال ایجاد می کند. علاوه بر این ، بهزیستی روانی و اجتماعی و کیفیت زندگی کسانی که از آنها رنج می برند نیز تحت تأثیر قرار می گیرد .

توجه به بهداشت دهان و دندان و مراجعه مرتب به دندانپزشک برای جلوگیری از بروز مشکلات ضروری است. اما عادت های بدی وجود دارد که باید از آنها اجتناب کرد. در این مقاله برخی از عادت های رایج که بر سلامت دندان تأثیر می گذارد را به شما خواهیم گفت.

1- گاز گرفتن اشیا
بعضی از افراد عادت دارند که چیزهایی را با دهان نگه دارند یا اشیا everyday روزمره را حتی گاهی ناخودآگاه نیشکر بزنند . جویدن مداد ، خودکار ، چوب یا قاب عینک باعث سایش دندان می شود. حتی شکاف و شکستگی های کوچکی ایجاد می شود که باعث حساسیت دندان می شود.

یخ نیز برای جلوگیری از جویدن یک جسم سخت است. این است که مینا و یخ هر دو کریستال هستند و فشار بین آنها ضعیف ترین را می شکند. به طور کلی ، این زخم است که می شکند ، اما گاهی اوقات دندان می تواند شکستگی ایجاد کند.

جویدن ناخن عادت دیگری است که بر سلامت دندان و ظاهر دست تأثیر می گذارد. نیروی بریدن ناخن ها می تواند دندان ها را آسیب برساند. علاوه بر این ، موقعیتی که دهان هنگام تمرین این عادت ، با پیشرفت فک پایین ، می گیرد ، می تواند بر فک تأثیر بگذارد.

همچنین ، ناخن باکتری هایی را که به دهان وارد می شوند و باعث بیماری می شوند ، پنهان می کند. به خصوص در افرادی که در تماس با میکروارگانیسم ها کار می کنند.

گاز گرفتن روی اجسام سخت روی مینای دندان تأثیر می گذارد. این اتفاق با یخ ، با قلم و حتی با ناخن های خودتان می افتد.

2- استفاده از دندان به عنوان ابزار
دندان ها وظیفه جویدن غذا و کمک به گفتار را دارند ، اما برخی افراد ترجیح می دهند از آنها به عنوان قیچی یا نگه داشتن اشیا when در هنگام پر شدن دست استفاده کنند. برش نخ ها یا روبان ها ، باز كردن لفاف ها یا بطری ها ، پاره كردن برچسب ها از روی لباس و باز كردن درپوش ها از جمله این ابزارهای جایگزین اما مضر هستند.

ابزار خاصی برای انجام این فعالیت ها وجود دارد ، بنابراین توصیه می شود از انجام آنها با دهان خودداری کنید. خوب ، شما خطر شکستگی و ساییدگی دندان ها ، صدمه زدن به فک یا بلعیدن اتفاق ناخواسته را به طور تصادفی دارید.

3- نوشیدنی های بیش از حد ناسالم 
مصرف مکرر و بیش از حد برخی از نوشیدنی ها می تواند بر دهان تأثیر منفی بگذارد:

نوشیدنی های گازدار همراه با شکر: بلعیدن منظم نوشابه ها و نوشیدنی های حاوی مقدار زیادی قند و اسید (سیتریک ، کربنیک ، تارتار و فسفر) مینای دندان را محافظت می کند. با پوشیدن ، بافت عاج زیر آن بیشتر در معرض قرار می گیرد و باعث افزایش حساسیت ، خطر ایجاد حفره و عفونت می شود.
قهوه ، چای یا جفت: با مصرف مداوم این نوشیدنی ها می توان دندان را رنگدانه و لک کرد . انجام بهداشت صحیح دهان و دندان پس از مصرف آنها بسیار مهم است.
الکل: الکل ترشح بزاقی را کاهش می دهد که باعث کمبود آب بدن و خشکی دهان می شود. این خطر پوسیدگی و عفونت را افزایش می دهد. علاوه بر این ، این ماده با ظهور سرطان دهان ارتباط دارد .

4- بهداشت ضعیف دندان

تمیز نکردن صحیح دهان عادی است که بر سلامت دندان تأثیر می گذارد. بعضی اوقات مردم معتقدند که تمیز کردن دندان ها کافی است و همه چیز خوب است. اما برخی از اقدامات در طول بهداشت دهان و دندان وجود دارد که می تواند آسیب برساند:

مسواک زدن بیش از حد سخت: مسواک زدن سریع ، با نیرو ، فشار یا سرعت زیاد می تواند به دندان ها و لثه ها آسیب برساند. برس با موهای بسیار سفت نیز باعث آسیب می شود.
مسواک را مرتبا تعویض نکنید : اگر مسواک هر سه ماه تعویض نشود ، فرسوده می شود ، موها باز می شوند و دیگر عملکرد خود را انجام نمی دهند. بنابراین ، اثر بخشی برای از بین بردن بقایای مواد غذایی و پلاک های باکتریایی بسیار کمتر است.
استفاده از خمیر دندان اشتباه: توجه به محصولی که برای مراقبت از دهان انتخاب شده امری حیاتی است. خمیر دندان ها باید حاوی فلوراید در غلظت های کافی (1000 تا 1250 ppm) باشند تا یک عمل محافظتی در دهان انجام دهند. خواندن برچسب ها و جستجوی محصولات دارای گواهینامه و آزمایش شده هنگام انتخاب خمیر دندان برای استفاده بسیار مهم است.
برای تمیزکردن دندان ها از خلال دندان استفاده کنید: برخی از افراد عادت دارند خلال دندان های چوبی را بین دندان های خود عبور دهند تا بقایای مواد غذایی پاک شود. این عمل به لثه آسیب می رساند ، بنابراین ایده آل انتخاب نخ دندان است.

5- استرس
افراد عصبی و مضطرب اغلب دچار عوارضی در دهان می شوند. لحظه های بحران و استرس زیاد با فشردن غیر ارادی فک یا دندان قروچه تجربه می شود.

به این تغییر دندان دندان قروچه گفته می شود و عواقب آن آسیب و سایش دندان ، شکستگی و آسیب دیدگی مفصل گیجگاهی فکی است. درد در فک ، صورت ، گوش ها و سر ، انقباض عضلات و عوارض خوب جویدن یا باز کردن دهان نیز با این اختلال همراه است.

استفاده از آتل برای محافظت از دندان ها ، روان درمانی و تمرینات آرام سازی می تواند به بهبود مشکل کمک کند.

6- تغذیه کردن

مصرف برخی غذاها برای سلامتی دهان مضر است. به عنوان مثال ، مصرف مکرر محصولات شیرین خطر پوسیدگی را افزایش می دهد .

غذاهای چسبناک بافتی نیز بر دهان تأثیر می گذارند. این است که آنها برای مدت طولانی تری روی دندان ها می مانند. این امر باعث تکثیر باکتریها و تشکیل اسیدهایی می شود که باعث ایجاد حفره می شوند. بهداشت دندان برای خنثی کردن اثرات این نوع محصولات ضروری است.

7- سیگار کشیدن
تنباکو به طور کلی برای سلامتی فرد مضر است . به طور خاص در دهان ، به غشای مخاطی آسیب می رساند ، زمینه ابتلا به بیماری پریودنتال ، حفره ها و ظاهر سرطان دهان را فراهم می کند ، دندان ها را لکه دار می کند و هالیوز ایجاد می کند.

علاوه بر این ، حس چشایی تغییر می کند. بسیاری از درمان های دندانپزشکی در بیماران سیگاری شکست می خورند.

نکاتی برای سلامتی دندان
شما قبلاً عاداتی را که بر سلامت دندان شما تأثیر می گذارند می دانید. اما فقط پرهیز از آنها کافی نیست . مراقبت از دهان ضروری است و به همین دلیل ، در اینجا چند نکته برای لبخند سالم آورده شده است.

بهداشت دهان و دندان

بهداشت دهان و دندان
بهداشت دهان و دندان

تمیز کردن دهان برای از بین بردن باکتری ها و بقایای مواد غذایی ضروری است که در صورت تجمع ، بسیاری از شایع ترین بیماری های دهان را ایجاد می کنند. مسواک زدن دندان باید سه بار در روز با برس نرم و خمیر دندانهای حاوی فلوراید انجام شود. هر 3 ماه یکبار باید تعویض شود .

صرف زمان برای تمیزکاری صحیح مهم است. برس به صورت زاویه دار از محل اتصال لثه و دندان قرار می گیرد. حرکات صاف ، دایره ای و جارو است و توجه به تمیز شدن تمام صورت های دندان ها ضروری است. از حرکات پرانرژی و ناگهانی و با فشار بیش از حد باید خودداری شود.

یک بار در روز باید از نخ دندان استفاده شود تا پلاک باکتریایی که بین دندان ها جمع می شود ، از بین برود ، جایی که برس خرده فروشی امکان دسترسی به آن را ندارد. باید به آرامی از تمام فضاهای بین دندانی همه قطعات عبور کرد.

در برخی موارد ، تکمیل بهداشت دندان با دهان شویه ها ممکن است لازم باشد. دندانپزشک کسی است که می تواند به بهترین وجه در مورد نوع محصول استفاده کند.

مراقب رژیم باشید
خوردن انواع غذاهای مقوی راحت ترین است. از مواردی که حاوی مقدار زیادی قند هستند باید اجتناب شود یا حداقل آنها کاهش یابد.

پرهیز از خوردن محصولات بسیار چسبناک و چسبناک با رنگ های زیاد نیز ایده خوبی است . و اگر این نوع خوراکی انتخاب شود ، بهداشت بعدی دندان ها از دندان محافظت می کند.

ویزیت های مکرر دندانپزشکی
مراجعه به دندانپزشکی همیشه لازم نیست که با یک شرایط همراه باشد. با بررسی های منظم می توان از تغییرات جلوگیری کرد.
مراجعه به دندانپزشک بصورت دوره ای به شما امکان می دهد هر مشکلی را که به موقع رخ دهد ، تشخیص دهید. اقدام زودهنگام باعث جلوگیری از عوارض می شود و درمان آن ساده تر و با نتایج بهتر است.

بنابراین توصیه می شود هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید. علاوه بر این ، در صورت بروز هر یک از این مشکلات باید بلافاصله ببینید:

لثه هایی که متورم ، قرمز ، زخم ، متورم یا به راحتی خونریزی می کنند.
حساسیت به سرما ، گرما یا گاز گرفتن.
لثه هایی که از دندان دور می شوند.
درد در دندان ، فک ، هنگام جویدن یا در عضلات صورت.
دندان های شل ، شکسته یا ترک خورده.
مشکلات گاز گرفتن ، کج شدن دندان ها ، عدم تماس دندان های بالا با دندان های پایین.
بوی بد دهان یا طعم عجیب دهان.
زخم ، زخم یا ضایعاتی که بهبود نمی یابند.
پروتزهایی که سازگاری را متوقف کرده و حرکت می کنند.
مشکل در بلعیدن.
به یاد داشته باشید که یافتن و درمان به موقع مشکلات لثه ، دندان و دهان می تواند به سلامت دهان و دندان برای زندگی کمک کند.

مسئول بهداشت دهان باشید
یک حفره دهان سالم به فرد امکان می دهد که به درستی جوید ، غذا بخورد و صحبت کند. علاوه بر این ، با دهانی زیبا با اعتماد به نفس بیشتری لبخند می زنید ، به عزت نفس و روابط اجتماعی کمک می کنید.

بنابراین اجتناب از عادت هایی که بر سلامت دندان ها تأثیر می گذارد و توجه ویژه به مراقبت از دهان به عهده هر یک است . اگرچه گاهی اوقات تلاش اضافی لازم است ، اما داشتن لبخندی سالم کیفیت زندگی را بهبود می بخشد و به همین دلیل ارزش مراقبت از آن را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *