دلایل اصلی ریزش زیاد مو سر چیست؟

دلایل ریزش مو زیاد سر چیست؟

دلایل ریزش مو زیاد سر چیست؟

طبیعی است که توجه داشته باشید که روزانه موهای شما می ریزد. مانند ریزش مو ، به همین ترتیب دائماً تجدید می شود و تعادل برقرار می شود. با این حال ، هنگامی که ریزش مداوم است و هیچ تجدید مویی وجود ندارد ، ممکن است موضوع به درمان خاصی نیاز داشته باشد.

گاهی اوقات مو به  دلایلی می افتد که خیلی مهم نیستند ، اما ، گاهی اوقات ، این می تواند نشانه ای از اشتباه در بدن باشد. نکته طبیعی این است که ما روزانه بین 50 تا 100 تار مو از دست می دهیم. به نوبه خود ، موهای جدید نیز روزانه متولد می شوند ، که متعادل کننده این ریزش است.

نکته نگران کننده این است که موهای خود را از دست می دهید ، اما آنها را تجدید نکنید . این فرآیند ها بسیار آهسته اتفاق می افتند و بنابراین در مراحل اولیه معمولاً قابل توجه نیستند. اگر شک دارید ، بهتر است ظاهر فعلی را با عکس های سالهای گذشته مقایسه کنید.

در هر صورت دلایل ریزش مو زیاد است . در ادامه دلایل اصلی این اتفاق را افشا می کنیم.

چرا مو می ریزد؟ آلوپسی آندروژنیک

در آلوپسی آندروژنیک یا آندروژنتیک ، دو عامل با هم ترکیب می شوند:

عدم تعادل آندروژن ، هورمون هایی مردانه هستند ، اما در مردان و زنان وجود دارد. در حال حاضر ، روش های درمانی برای کنترل عامل هورمونی وجود دارد.

عامل ارثی : اگر در خانواده فرد سابقه ریزش مو وجود داشته باشد ، به احتمال زیاد ارثی بودن این ویژگی وجود دارد. در حال حاضر ، هیچ درمانی یا کنترلی روی عامل ژنتیکی وجود ندارد.

افلوویوم حاد تلوژنیک

این یکی از رایج ترین دلایل ریزش مو است. دو یا سه ماه پس از آنکه بدن تحت فشار روانی ، بیماری طولانی مدت ، عفونت جدی ، جراحی و … قرار گرفت ، اتفاق می افتد .

همچنین هنگامی اتفاق می افتد که تغییرات هورمونی اتفاق افتاده باشد ، مثلاً تغییرات ناشی از بارداری. برای تعیین علت نیاز به یک مطالعه تحلیلی دارد و قابل درمان است .

آلوپسی آره آتا

در آلوپسی آره آتا ، مو به علت واکنش خود ایمنی می ریزد . این بدان معناست که موها توسط دفاع شخصی ما مورد حمله قرار می گیرند. گاهی اوقات این امر بر روی ابروها ، مژه ها و موهای کل بدن نیز تأثیر می گذارد. گاهی اوقات منجر به طاسی کامل می شود.

در حال حاضر ، روش های درمانی متعددی برای این نوع آلوپسی وجود دارد . برای رد وجود بیماریهای خودایمنی همزمان ، ارزیابی لازم است .

آلوپسی زخمی

آلوپسی اسکار ناشی از سایر بیماری ها، مانند لوپوس اریتماتوی، ستون لیکن پلان، کالبدشکافی سلولیت، فولیکولیت و decalvans pustulosis فرسایشی. یک شکل خاص تهاجمی از آلوپسی اسکار ، آلوپسی پیشانی فیبروزان است که در آن از بین رفتن ابروها نیز وجود دارد.

به طور معمول ، برای تشخیص ، نمونه برداری از پوست مورد نیاز است ، که باید زود باشد.

عوارض جانبی دارو

چندین دارو وجود دارد که بر ریزش مو تأثیر می گذارد . برخی از آنها مواردی هستند که حاوی لیتیوم ، بتا بلاکرها ، آمفتامین ها ، وارفارین ، هپارین و لوودوپا هستند.

همچنین در برخی از داروها برای کنترل فشار خون و افسردگی و همچنین داروهای شیمی درمانی سرطان استفاده می شود . به طور کلی ، با ترک این داروها ، ریزش مو متوقف می شود .

عفونت قارچی پوست سر

مشکلات زیادی در پوست سر وجود دارد که می تواند باعث ریزش مو شود. تهاجمی ترین آنها عفونت های قارچی است که باعث می شود موها به صورت تکه تکه یا بریده شده ، لکه های طاسی در سطح پوست سر ایجاد شده و پوسته پوسته شوند.

استرس مزمن

یکی از دلایل مکرر ریزش مو ، استرس است . این به این دلیل است که جریان طبیعی خون در پوست سر تحت تأثیر قرار می گیرد و منجر به ریزش راحت مو می شود. نکته مثبت این است که برای غلبه بر این حالتهای رنج آور ، از طریق درمان یا برخی از روشهای آرام سازی ، کافی است و موها دوباره به طور طبیعی رشد می کنند.

همچنین می توانید بخوانید: هشت عادت بد که بر سلامت مو تاثیر دارند

چرا مو می ریزد؟ 

یکی دیگر از دلایل عمده ریزش مو ، رعایت نکردن بهداشت یا اقدامات زیبایی است . برخی از شامپوها یا فیکس کننده ها بسیار قوی هستند و منجر به ضعیف شدن پوست سر می شوند. استفاده مکرر از سشوار ، فر یا اتو مو نیز می تواند به سلامت مو و همچنین استفاده منظم از رنگ ها آسیب برساند.

سایر شرایط سلامتی

سایر شرایط سلامتی

ریزش مو در افراد مبتلا به مشکلات تیروئید و همچنین در بیماران دیابتی یا یائسگی معمول است . به همین ترتیب ، پسوریازیس و درماتیت سبورئیک تأثیر بسزایی در ریزش مو دارند.

همچنین در کسانی که کم خونی دارند یا از کمبود ویتامین رنج می برند این یک علامت شایع است . ترمیم ویتامین C بسیار مهم است تا آهن بتواند جذب شود و در نتیجه تولید کلاژن افزایش یابد. همچنین مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین B ضروری است.

دلایل دیگر ریزش مو

در بسیاری از مواقع ، به دلایلی که کاملاً مشخص نیست ، مو می ریزد. به عنوان مثال ، رژیم های غذایی سخت که منجر به کاهش وزن زیادی در مدت زمان کوتاه می شوند ، اغلب منجر به ریزش مو می شوند . تغییرات شدید دما نیز می تواند این تأثیر را داشته باشد. هنگامی که خود را در معرض آفتاب قرار می دهیم توصیه می شود سر را بپوشانیم.

همچنین می توانید بخوانید: شش عادت که به سلامت پوست و مو آسیب میزند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *